tisdag 29 november 2016

Behind the scenes - Carnival Sensation

En av de första sakerna jag föreslog till tjejerna när vi bestämt oss för att göra en kryssning till Bahamas var en "behind-the-scenes"-tour på båten. Jag gjorde en liknande förra gången jag kryssade i Karibien och det är ett fantastiskt sätt att få en inblick i hur fartyg som dessa fungerar. Det är som en egen stad, allt måste finnas och fungera. Karin, Carina och jag tog turen, Sollan njöt av en lång frukost och serenity-soldäcket i aktern (för oss över 21, en skön kontrast från barnens vattenland mitt på båten).

Karin sa tidigt till vår tourguide att vi kommer vilja ställa frågor om säkerheten eftersom vi jobbar med det hemma. Hon svarade med att säga att som behöver rapportera de som ställer för mycket säkerhetsfrågor...ännu oklart om vi blev rapporterade eller inte, det gick nog så bra som det kunde. ;)








Här kommer några korta fakta:
  • Carnival Sensation har 920 besättningsmedlemmar och vanligtvis 2052 gäster (kapaciteten är 2606, men i alla fyrbäddsrum används sällan alla fyra bäddar)
  • man gör av med mat för ca 260 000 dollar på en vecka, och har en buffert på nästan lika mycket till. (Båten ska kunna klara 5 extra dygn utan stopp)
  • all mat lagas från grunden på båten, inklusive alla bakverk (som dom är kända för)
  • man gör åt 45 000 ägg i veckan
  • 3 200 bagels
  • 12 000 tomater
  • 11 950 flaskor/burkar öl
För att nämna några.
Den långa glada jamaicanska head chef:en berättade utförligt om arbetet och svarade på alla frågor.
Köket är STORT och tydligt uppdelat. Det är varmt. Väldigt varmt. Men det skulle bli ännu varmare lite senare.

Vi tittade nämligen förbi tvätteriet, som har tre stora och två "små" tvättmaskiner. De stora gör åt 1200 liter vatten för EN tvätt.

Miljötänket ombord är avancerat, och man återanvänder vatten flera gånger i olika steg och med olika reningsprocedurer innan man släpper it det "miljövänligt kemiskt renat" i vattnet.

I tvätteriet finns också en gigantisk mangel med vikmaskin för lakan och handdukar. Det var fruktansvärt varmt i detta rum. Trots det möttes vi av leenden hela vägen.

Sen var det dags för storage. Förråd och förvaring ombord på ett stort fartyg är en konstart eftersom det trots allt finns begränsade ytor ombord och givet att vi nu visste hur mycket vi konsumerar på en enda kryssning blev vi om möjligt ännu mer impade över att storage funkar så väloljat som det gör. Storage managern var snabb och effektiv, visade kylarna som är helt separata gällande olika typer av mat och påpekade även att det finns en röd knapp inne i alla frysar, OM man nu skulle fastna inlåst. (Detta gällde dock inte i alkohol-kylen...)






Vi fick se kontrollrummet för maskin/motor och jag blev impad över att fartyget har hela 6 bogpropellrar. Delar av motorn kommer från ABB, vilket gjorde oss lite extra stolta:)

Sen hamnade vi på vår tour-guides kontor. Hon är HR-ansvarig ombord och det var intressant att höra henne berätta.
Båtlivet är inte för alla. Du delar rum och det enda personliga du har är din säng. Du delar badrum.
Carnival direktanställer inte, utan använder sig av agenturer. Det händer att personal som kommer, särskilt från Indonesien och Filippinerna, lovas guld och gröna skogar och blir chockade när de kommer till båten och får börja i disken. Vissa biter ihop och kör kontraktet ut (6-8 månader) och börjar sen klättra. Andra avbryter och får då betala hemresan själv.

Det finns massor att säga om förhållandena ombord - är du nyfiken på mer, fråga någon av oss.

Vi går vidare upp på bryggan och träffar kaptenen, en italienare som är så italiensk det bara går. (För de av er som sett filmen Spy (spion) med Melissa McCarthy är vår kapten som den italienska spionen;) han presenterar sin personal, vi pratar lite om gårdagens inställda stopp.


Vi slutar med att träffa showgeneralen och scenchefen. Det genomförs shower/tävlingar och aktiviteter på scenen minst 3 ggr om dagen och detta får ett eget inlägg.

Sammanfattningsvis - vi är oerhört impade över logistiken och det väloljade maskineri som de drygt 900 besättningsmedlemmarna är en del av, varje dag, året om.
/Gunilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar